Kestävä kehitys ja opettajan työ

Kestävä kehitys ja tulevaisuus on kaikkien yhteinen asia. Hyvinvoinnin turvaamisen kannalta kestävän kehityksen mukaisten ratkaisujen löytäminen, toteutus ja vaikutusten seuranta kuuluu kaikille. Kaikkien panosta omalla alallaan ja yhteistyötä tarvitaan kestävän kehityksen mukaiseen elämään ja tulevaisuuteen. Ympäristötietoisuuden lisäämisessä ja kestävän elintavan oppimisessa kasvatus ja koulutus ovat keskeisessä asemassa. Opettajilla on suuri merkitys ohjata ja motivoida oppilaita saamaan tietoja, taitoja, valmiuksia ja näkemyksiä toimia ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin puolesta. Jotta oppilaat ymmärtäisivät ja sitoutuisivat kestävän ja oikeudenmukaisen tulevaisuuden rakentamiseen ja kestävään elämäntapaan, tulisi opettajan huomioida jatkuvasti kestävä kehitys opetuksessa, arjen käytännöissä ja toimintatavoissa.

Koulujen tehtävänä on kasvattaa ympäristötietoisia, kestävään elämäntapaan sitoutuneita kansalaisia, jotka osaavat rakentaa tulevaisuutta ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäville ratkaisuille. Kouluissa on tärkeää harjoitella kestäviä toimintatapoja, jotta ne saadaan osaksi oppilaiden, koulun, ympäristön, yhteiskunnan ja globaalin maailman arkikäytäntöjä. Keskeistä on, että koulun arki järjestetään niin, että ympäristöä kuormitetaan mahdollisimman vähän ja oppilaat pääsevät osallistumaan päätöksentekoon ja kestävän kehityksen työn toteuttamiseen. Opettajalta kestävän tulevaisuuden rakentaminen vaatii kokonaisuuksien hahmottamista ja ymmärtämistä sekä tietoa luonnon, yhteiskunnan ja elinkeinoelämän toiminnasta. Hyvät ongelmanratkaisu- ja vuorovaikutustaidot sekä kriittinen ja innovatiivinen ajattelu ovat tärkeitä seikkoja opettajan työssä uudistettaessa toimintatapoja kestävän tulevaisuuden näkökulman mukaisesti.  

Opettajan tehtävänä on olla innostavana esimerkkinä sekä ohjata, tukea ja motivoida oppilaita tekemään ja harjoittelemaan pieniä ja isompiakin muutoksia arjen toiminnoissa. Opettajan tuki kavereista huolehtimisessa, lähiympäristön tutkimisessa ja kestävämpien arkikäytäntöjen oppimisessa on keskeistä oppimisessa. Koska oppiminen tapahtuu kokonaisvaltaisesti, on opetuksessa syytä käsitellä kestävän kehityksen asioita käytännönläheisesti useamman oppiaineen ja ulottuvuuden näkökulmasta, jotta opittu ei jää irralliseksi tiedoksi ja käytännöiksi. Opettajan tehtävänä on, tarjota oppilaille erilaisia oppimisympäristöjä ja -tapoja, jotta oppilaat löytävät liitoskohtia omaan elämäänsä ja pystyvät siirtämään koulussa opitut tiedot ja käytännöt myös vapaa-ajan toimintaan ja koteihin.

Tärkeää on, että kaikki koulussa työskentelevät ovat sitoutuneet kestävän kehityksen mukaisiin muutoksiin sekä toiminta kuuluu luontevana osana koko koulun toimintakulttuuriin. Kouluissa hyvinvoinnin edistämiseen kuuluvat muun muassa terveellisen ja kauniin ympäristön kehittäminen, hyvien ja yhdenvertaisten ihmissuhteiden luominen, energian ja materiaalien tarkoituksenmukainen kuluttaminen sekä osallisuuden aktivointi. Yhteistyö toisten luokkien, koulujen, kotien ja lähialueen toimijoiden kanssa avaa uusia näkökulmia kestävään kehitykseen.

Opettajan työtä ohjaavassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) kestävä kehitys ja tulevaisuus ovat läsnä koko ajan. Kestävän tulevaisuuden ekologien, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys näyttäytyvät opetussuunnitelmassa niin yksin, yhdessä kuin ”rivien välissäkin”. Opetussuunnitelma ohjaa opettajaa rakentamaan opetustaan kestävää kehitystä tukevien opetusmenetelmien kautta. Opetusmenetelmät tukevat muun muassa tasa-arvoa, osallisuutta, demokratiaa ja yhteisöllisyyttä. Opettaja ohjaa oppilaita huomioimaan toimintansa seuraukset ja vaikutukset muiden yhteiskunnan jäsenten ja ympäristön kannalta. Opettajan työn päämääränä on ohjata omalla toiminnallaan ja esimerkillään oppilaita omaksumaan kestävä elämäntapa kaikilla kestävyyden osa-alueilla.


Opettaja ja koulu vahvistavat vastuullista suhtautumista ympäristöön valintojen ja toimintojen kautta. Opettaja ja koulu eivät voi ohittaa opetuksessaan kestävän kehityksen tukemista, koska se on kaikissa opetettavissa asioissa läsnä jollakin kestävyyden osa-alueelta. 





Lähteet

Edu.fi 2018. Yleissivistävä koulutus. kestäväkehitys. http://www.edu.fi/teemat/keke [luettu 28.1.2018]

Loukola, M-L. 2007. Käsikirja kouluille ja oppilaitoksille: Kestävän elämäntavan oppiminen Kestävä kehitys opetukseen, arkikäytäntöihin ja toimintakulttuuriin. Opetushallitus.

Luomi, A., Paananen, J. Viberg, K. & Virta, L. 2010. Keke koulussa. Kestävän kehityksen opas. Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy

Opetushallitus 2016. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

JOHDANTO

Tervetuloa kehittämään koulun ja luokkayhteisöjen hyvinvointia kestävän kehityksen keinoin! Tämän blogialustan on luonut s...