Kestävä kehitys ja
tulevaisuus on kaikkien yhteinen asia. Hyvinvoinnin turvaamisen kannalta kestävän
kehityksen mukaisten ratkaisujen löytäminen, toteutus ja vaikutusten seuranta
kuuluu kaikille. Kaikkien panosta omalla alallaan ja yhteistyötä tarvitaan
kestävän kehityksen mukaiseen elämään ja tulevaisuuteen. Ympäristötietoisuuden
lisäämisessä ja kestävän elintavan oppimisessa kasvatus ja koulutus ovat
keskeisessä asemassa. Opettajilla on suuri merkitys ohjata ja motivoida
oppilaita saamaan tietoja, taitoja, valmiuksia ja näkemyksiä toimia ympäristön
ja ihmisten hyvinvoinnin puolesta. Jotta oppilaat ymmärtäisivät ja sitoutuisivat
kestävän ja oikeudenmukaisen tulevaisuuden rakentamiseen ja kestävään
elämäntapaan, tulisi opettajan huomioida jatkuvasti kestävä kehitys
opetuksessa, arjen käytännöissä ja toimintatavoissa.
Koulujen tehtävänä on
kasvattaa ympäristötietoisia, kestävään elämäntapaan sitoutuneita kansalaisia,
jotka osaavat rakentaa tulevaisuutta ekologisesti, taloudellisesti,
sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäville ratkaisuille. Kouluissa on tärkeää
harjoitella kestäviä toimintatapoja, jotta ne saadaan osaksi oppilaiden, koulun,
ympäristön, yhteiskunnan ja globaalin maailman arkikäytäntöjä. Keskeistä on,
että koulun arki järjestetään niin, että ympäristöä kuormitetaan mahdollisimman
vähän ja oppilaat pääsevät osallistumaan päätöksentekoon ja kestävän
kehityksen työn toteuttamiseen. Opettajalta kestävän tulevaisuuden rakentaminen
vaatii kokonaisuuksien hahmottamista ja ymmärtämistä sekä tietoa luonnon,
yhteiskunnan ja elinkeinoelämän toiminnasta. Hyvät ongelmanratkaisu- ja
vuorovaikutustaidot sekä kriittinen ja innovatiivinen ajattelu ovat tärkeitä
seikkoja opettajan työssä uudistettaessa toimintatapoja kestävän tulevaisuuden
näkökulman mukaisesti.
Opettajan tehtävänä
on olla innostavana esimerkkinä sekä ohjata, tukea ja motivoida oppilaita
tekemään ja harjoittelemaan pieniä ja isompiakin muutoksia arjen toiminnoissa.
Opettajan tuki kavereista huolehtimisessa, lähiympäristön tutkimisessa ja
kestävämpien arkikäytäntöjen oppimisessa on keskeistä oppimisessa. Koska
oppiminen tapahtuu kokonaisvaltaisesti, on opetuksessa syytä käsitellä kestävän
kehityksen asioita käytännönläheisesti useamman oppiaineen ja ulottuvuuden
näkökulmasta, jotta opittu ei jää irralliseksi tiedoksi ja käytännöiksi. Opettajan tehtävänä on, tarjota
oppilaille erilaisia oppimisympäristöjä ja -tapoja, jotta oppilaat löytävät
liitoskohtia omaan elämäänsä ja pystyvät siirtämään koulussa opitut tiedot ja
käytännöt myös vapaa-ajan toimintaan ja koteihin.
Tärkeää on, että
kaikki koulussa työskentelevät ovat sitoutuneet kestävän kehityksen mukaisiin muutoksiin
sekä toiminta kuuluu luontevana osana koko koulun toimintakulttuuriin.
Kouluissa hyvinvoinnin edistämiseen kuuluvat muun muassa terveellisen ja
kauniin ympäristön kehittäminen, hyvien ja yhdenvertaisten ihmissuhteiden
luominen, energian ja materiaalien tarkoituksenmukainen kuluttaminen sekä
osallisuuden aktivointi. Yhteistyö toisten luokkien, koulujen, kotien ja
lähialueen toimijoiden kanssa avaa uusia näkökulmia kestävään kehitykseen.
Opettajan työtä ohjaavassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) kestävä kehitys ja tulevaisuus ovat läsnä koko ajan. Kestävän tulevaisuuden ekologien, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys näyttäytyvät opetussuunnitelmassa niin yksin, yhdessä kuin ”rivien välissäkin”. Opetussuunnitelma ohjaa opettajaa rakentamaan opetustaan kestävää kehitystä tukevien opetusmenetelmien kautta. Opetusmenetelmät tukevat muun muassa tasa-arvoa, osallisuutta, demokratiaa ja yhteisöllisyyttä. Opettaja ohjaa oppilaita huomioimaan toimintansa seuraukset ja vaikutukset muiden yhteiskunnan jäsenten ja ympäristön kannalta. Opettajan työn päämääränä on ohjata omalla toiminnallaan ja esimerkillään oppilaita omaksumaan kestävä elämäntapa kaikilla kestävyyden osa-alueilla.
Lähteet
Edu.fi 2018. Yleissivistävä koulutus. kestäväkehitys. http://www.edu.fi/teemat/keke [luettu 28.1.2018]
Loukola, M-L. 2007. Käsikirja kouluille ja oppilaitoksille: Kestävän elämäntavan oppiminen Kestävä kehitys opetukseen, arkikäytäntöihin ja toimintakulttuuriin. Opetushallitus.
Luomi, A., Paananen, J. Viberg, K. & Virta, L. 2010. Keke koulussa. Kestävän kehityksen opas. Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy
Opetushallitus 2016. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti